Kielecki spodek bardziej dostępny

Kielecki spodek bardziej dostępny

Źródło: www.centrumprasowe.pap.pl

„Kielecki spodek to jeden z symboli miasta. Od ponad 30 lat jego charakterystyczna kopuła jest punktem orientacyjnym dla mieszkańców i podróżnych odwiedzających Kielce. Na kilka lat zniknęła, aby dziś zalśnić nowym blaskiem. Remont dworca był możliwy dzięki Funduszom Europejskim, a dokładnie Programowi Polska Wschodnia” – powiedział wiceminister Grzegorz Puda.

Wartość inwestycji to ponad 68 milionów złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło niemal 48 milionów złotych.

Nowoczesny i dostępny

Modernizacja dworca rozpoczęła się jesienią 2018 roku. W ciągu blisko dwóch lat dworzec został wybudowany „na nowo”. Bryła obiektu z charakterystyczną kopułą została zachowana, jednak dzięki materiałom wykończeniowym i nowym elementom elewacji nabrała nowoczesnego wyglądu.

Odnowiony dworzec jest pozbawiony barier architektonicznych i dostępny dla podróżnych ze szczególnymi potrzebami. Wewnątrz budynku są nowe kasy biletowe, ruchome schody, windy, poczekalnia dla pasażerów, przechowalnia bagażu, a także miejsce na punkty usługowe i gastronomiczne. Przebudowane zostały również perony. Przewidziano też powierzchnię na organizację wystaw i wydarzeń miejskich, a na antresoli dworca powstanie mediateka. Na nowo zagospodarowany został również teren wokół dworca. Zasadzono zieleń, a przed wejściem ustawiono fontannę.

Po modernizacji dworzec będzie pełnił funkcję nowoczesnego centrum komunikacyjnego, które połączy transport miejski, podmiejski i dalekobieżny. Otwarcie dworca pomoże uporządkować połączenia komunikacji podmiejskiej. Wiele tras autobusów podmiejskich kończących się teraz w różnych częściach miasta zostanie przekierowanych na dworzec.

„Unia Europejska aspiruje do bycia pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu do 2050 roku. Budowa Centrum Komunikacyjnego, w ramach projektu rozwoju komunikacji publicznej w Kielcach, idealnie wpisuje się w unijny Zielony Ład. Nowoczesny dworzec z systemem informacji dla pasażerów będzie dodatkową zachętą do korzystania z transportu publicznego i zmniejszy zagęszczenie ruchu, co będzie miało pozytywne skutki dla środowiska. Dofinansowanie 184 milionów złotych z budżetu UE na rozwój komunikacji publicznej w Kielcach to nie tylko inwestycja w zmniejszenie emisyjności gospodarki, lecz także w zachowanie dziedzictwa architektonicznego. Kielecki dworzec autobusowy jest jednym z najbardziej charakterystycznych pod względem architektonicznym budynków nie tylko w regionie świętokrzyskim, ale także w Polsce i w całej Unii Europejskiej – mówił dr Marek Prawda, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Zrównoważony transport miejski

Program Polska Wschodnia wspiera 14 inwestycji w ekologiczny transport miejski w stolicach województw Polski Wschodniej. 3 z nich – w Lublinie, Rzeszowie i Kielcach – już się zakończyły. Realizacja pozostałych projektów jeszcze trwa, ale pasażerowie już korzystają z niemal 160 nowych ekologicznych autobusów i trolejbusów, nowych buspasów, ścieżek rowerowych czy inteligentnych systemów transportowych.

„Zintegrowane, nowoczesne i ekologiczne systemy komunikacji publicznej to większa mobilność mieszkańców, łatwiejszy dostęp do rynków pracy i usług, wyższa jakość życia oraz atrakcyjność miasta i całego makroregionu dla inwestorów” – podkreślał wiceminister Grzegorz Puda.

„W Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej pracujemy nad kontynuacją takich działań w programie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027, również poza stolicami województw, w innych większych miastach makroregionu” – dodał wiceminister.

Program Polska Wschodnia

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego, a także projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych.

kom/ jml/

« powrót