Niepełnosprawni w czasie pandemii

Niepełnosprawni w czasie pandemii

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i jej udział w wielu obszarach naszego życia - komunikacji, zdrowiu, bezpieczeństwie czy edukacji. Jak podaje raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – „Monitoring trendów w innowacyjności”, prognozuje się, że do 2025 roku wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji osiągnie poziom 190 mld dolarów. A prawie wszystkie największe międzynarodowe firmy wdrożą rozwiązania oparte na AI. Tą drogą podąża również Fundacja Neuron+, wykorzystując nowoczesne technologie na rzecz poprawy sytuacji osób z niepełnosprawnością.  

W ramach II edycji ogólnopolskiej kampanii STOP Barierom stworzono aplikację „E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii”. Nowe narzędzie przybrało charakter poradnika zawierającego przydatne oraz na bieżąco aktualizowane informacje dotyczące koronawirusa i choroby COVID-19. Osoby z niepełnosprawnością mogą się z niego dowiedzieć więcej chociażby na temat pomocy i wsparcia ze strony państwa, jakie przysługują im w trakcie epidemii. Natomiast dzięki sztucznej inteligencji – chat bot, mają możliwość znalezienia interesujących ich zagadnień w prosty sposób. Początkowo wirtualny doradca został wdrożony na stronie internetowej projektu www.stopbarierom.pl, a kolejnym krokiem było uruchomienie go w telefonicznej aplikacji.  

Jak podkreśla prof. dr hab. n. med. Janusz Kocki, Przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron Plus, organizatora kampanii STOP Barierom – Wspierana przez PKO Bank Polski aplikacja to bardzo przydatne rozwiązanie dla wielu osób z niepełnosprawnością. Szczególnie dla tych, które mają utrudniony dostęp do informacji o koronawirusie i pandemii lub zwyczajnie nie mają wiedzy, gdzie ich szukać. Warto też pamiętać, że nadchodzi jesień a wraz z nią możliwość ponownego wprowadzenia obostrzeń w związku z pandemią. Sytuacji nie polepsza też wirus grypy, który podobnie jak koronawirus może być niebezpieczny dla osób z niepełnosprawnością. W takiej sytuacji aplikacja może okazać się tym bardziej użyteczna – wskazuje profesor.  

Aplikacja „E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii” porusza szereg zagadnień związanych z koronawirusem. Od momentu uruchomienia wirtualnego doradcy, największym zainteresowaniem użytkowników cieszyły się informacje dotyczące Polskiego Bonu Turystycznego, dodatkowego zasiłku opiekuńczego oraz dofinansowania do wynagrodzeń dla osób niepełnosprawnych. Obok chat-bota bardzo ważną kwestią jest również możliwość zadania pytania ekspertowi Fundacji. Jeśli zdarzy się sytuacja, w której użytkownik nie znajdzie w aplikacji satysfakcjonującej go odpowiedzi, chat bot może przekazać jego pytanie ekspertowi, który w niedługim czasie udzieli wszelkich informacji. 

Aplikacja „E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii” znajduje się na stronie projektu, pod adresem https://stopbarierom.pl/warto-wiedziec/aplikacja-e-niezbednik/. Narzędzie to jedyne tego typu rozwiązanie na rynku, które powstało jako odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnością. Aplikacja umożliwia wybór wielkości czcionki i kontrastu, a dodatkowo dodanie wybranych treści do zakładki ,,ulubione’’’, dzięki czemu użytkownik może w każdej chwili do nich szybko powrócić.  

Kampania STOP Barierom porusza problem dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością w przestrzeni komercyjnej i publicznej. Projekt promuje ideę likwidacji barier przez przedsiębiorstwa i instytucje oraz wspiera aktywizację zawodową niepełnosprawnych.  

Dodatkowe informacje o projekcie można znaleźć na stronie www.stopbarierom.pl, na Facebook  Fundacji oraz kanale YouTube.

« powrót