Numer alarmowy 112, kiedy dzwonić!

Numer alarmowy 112, kiedy dzwonić!

Większość z nich jest fałszywa albo dotyczy zdarzeń nie zagrażających życiu lub zdrowiu.

Numer 112 – to jednolity numer alarmowy używany w sieci telefonów stacjonarnych w Unii europejskiej, jak również w sieci GSM na całym świecie. Został uruchomiony w 1991 roku i uregulowany dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 roku. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Numer można wybrać również w telefonie bez karty SIM.

Wybierając numer 112 uzyskamy połączenie z operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Do jego obowiązków należy przyjmowanie zgłoszeń, przeprowadzanie szybkich wywiadów z osobami zgłaszającymi i przekazywanie zebranych informacji służbom ratowniczym. Operator CPR jest w stałym kontakcie z ratownictwem medycznym, policją i strażą pożarną.   

Operatorzy numeru alarmowego 112 odbierają codziennie setki zgłoszeń. Niestety większość z nich jest fałszywa albo dotyczy zdarzeń nie zagrażających życiu lub zdrowiu. Wybierając ten trzycyfrowy numer, warto się zastanowić, czy jest taka potrzeba…  

Na numer alarmowy 112 dzwońmy tylko w nagłych i niebezpiecznych sytuacjach, takich jak: wypadki drogowe, silne krwawienia i uszkodzenia ciała, omdlenia i utrata świadomości, pożary, kradzieże, włamania, rozboje.

Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez uzasadnienia, blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili potrzebuje natychmiastowej pomocy.

« powrót